zaterdag 22 maart 2014

Handleiding kroon

Handleiding kroon volgens handmade mieke.
Achteraan sluit de kroon met velcro, gemakkelijk aanpasbaar als je kindje groeit, meerdere jaren plezier van dit model! Vooral als je 2 verschillende stofjes gebruikt heb je 2 kroontjes in 1, want hij is perfect omkeerbaar.
Vooraf:
- Meet om te beginnen de hoofdomtrek van je kindje en tel er 10 cm bij, dit getal is de breedte van je stof. Het is de bedoeling dat je in totaal 10 cm bij de hoofdomtrek telt, maar op het patroon verleng je links en rechts met 5 cm, zodat die 10 cm mooi verdeeld is. Deze extra lengte dient om daarna de kroon te kunnen sluiten, de delen sluiten achteraan door te overlappen.
- Print het patroon van Mina Dotter daarvoor KLIK JE HIER Vergeet het patroon niet te verlengen!

Materiaal:
- Stof: dun katoen: 2 maal 20 cm hoog, let op de print van de stof, de breedte die je juist berekende. (2 verschillende of 2 dezelfde stoffen)
- Tussenvoering om de kroon rechtop te laten staan: Vlieseline H640 1 maal 20 cm hoog en de breedte die je berekende. Om te kijken of de kroon stevig genoeg zal zijn om mooi rechtop te blijven staan, hou je de 3 stoffen op elkaar vast en hou ze in de vorm van de kroon (in een cirkel) Is hij nog wat slap, neem dan 2 lagen vlieseline (1 op op elke stof strijken). Of neem vlieseline H250 dat is vlieseline die geen watte-laagje heeft, maar meer zoals papier aanvoelt en heel stevig is. Let wel: als je deze gebruikt is het moeilijker om de kroon binnenste buiten te keren!
- Bijpassend garen: je kan 2 verschillende kleuren van garen gebruiken, bijpassend bij je 2 stoffen. bovendraad (bobijn) en onderdraad (spoel)
- Velcro: een reep van ongeveer 10 cm om de kroon te sluiten en 2 stukjes van 2 cm als je een getal in vilt wenst te bevestigen
- Eventueel vilt en/of flockfolie als je versiering op de kroon wenst

Werkwijze:
Leg het patroon aan de stofvouw en knip de kroon uit de stoffen en de vlieseline.
Strijk de vlieseline op de achterkant van 1 van de 2 stoffen. De bolletjes zijn de lijm.
Stik de velcro op de juiste plaats vast, stik zo dicht mogelijk op de rand van de velcro: de reep van 10 cm aan de rechterkant van de stoffen, op de goede kant van de stof, de kleine stukjes stik je vast waar je ze wenst. (in het midden van de kroon, op de foto staat het er NIET op) Je stikt van de kleine stukjes de zachte kant vast op de kroon en de harde kant op de achterkant van de verwisselbare cijfers, als je kindje de kroon draagt zit het zachte stukje tegen het hoofd, anders zou het kunnen schuren)
Leg de 2 stoffen nu met de goede kanten op elkaar en bevestig zorgvuldig met speldjes.
Stik helemaal rond, maar laat vooraan aan de onderkant een keergat van ongeveer 7 cm. (op de foto zit het keergat tussen de 2 speldjes)
Geef kleine knipjes in de rondingen of knip de rondingen bij met een kartelschaar, ook de hoekjes knip je schuin af. Knip NIET in het stiksel!
Keer om via het keergat, duw de hoekjes goed uit met een scherp voorwerp. Strijk plat (strijk hierbij niet rechtstreeks op de velcro want die kan smelten!!), let hierbij vooral op het keergat, zorg dat de naadwaarden mooi naar binnen ligt, kleef het eventueel een beetje vast met een lijmstift vb Pritt, want strijken over speldjes geeft gaatjes in de stof die zichtbaar blijven.
Geef een stiksel op de rand, helemaal rondom de de kroon, door dit stiksel wordt het keergat mee gesloten. Begin aan de zijkant te stikken zodat je geen hechtingen hebt vooraan op de kroon.
Tip: bij deze stap kan je de boven- en onderdraad aanpassen aan de kleur van de stof!
De kroon is klaar, nu de versiering nog.
Afwerking:
De mogelijkheden zijn eindeloos om de kroon te versieren.

- Je kan kiezen om er met FLOCKFOLIE een tekst op te zetten: een naam, een getal, Hip Hip Hip Hoera!, Feestvarken, Ik word grote broer/zus, ...

-  Als je verwisselbare cijfers wenst, knip je een rondje uit vilt en getal(len) uit een andere kleur vilt, kleef aan de achterkant het harde gedeelte van de velcro (het zachte stukje hangt al op de kroon) en stik het cijfer vast, samen met de velco (ik stik in het midden van het getal).
Klaar om te feesten!

Patroon: Mina Dotter
Werkwijze: handmade mieke

Als je deze tutorial gebruikt, lees ik graag je reactie hieronder! Veel naaiplezier!

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van handmade mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

14 opmerkingen:

  1. ik begrijp iets niet. mijn zoon van 1 jaar z'n hoofdomtrek is 45 cm. ik tel daar 20 cm bij, dan kom ik op een breedte van 65 cm. die kroon wordt dan wel heel erg groot hoor. zelfs voor een volwassene is die veel te groot en is het model helemaal uit proportie. begrijp ik iets verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 20 cm dient om te overlappen met de Velcro. De omtrek van het hoofd blijft hetzelfde. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

      Verwijderen
    2. In de 2de foto zie je wat ik bedoel. Succes!

      Verwijderen
  2. Ik begrijp het. Het lijkt me ook erg logisch en duidelijk. Maar bij mijn kroon klopt het gewoon niet. Ik heb echt een te groot stuk om te overlappen. Zelfs de velcro komt niet meer over elkaar, zo ver moet ik overlappen. Klopt het dat mijn kroon 65 cm breed is? Voor een babyhoofdje is dat echt breed! Mijn velcro zit nog wel op 3 cm van de zijrand langs beide kanten, mss heeft het daar mee te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lieve collega van me heeft me zonet het licht doen zien! Ik heb bij het patroon 20 cm bijgeteld, en nu ik hem opengevouwen zie, is dat dus 20 cm aan elke kant geworden. 10 cm eraf doen dus! Zoals het in je handleiding staat, leek het echt alsof ik met 20 cm moest verlengen.

    In ieder geval, bedankt voor je handleiding want het is dankzij jou dat ik als beginneling uiteindelijk deze kroon durfde maken!

    Groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Joke,

    Je moet inderdaad 20 cm bijtellen bij de hoofdomtrek en dat verdelen door aan elke kant van de kroon 10 cm te verlengen zodat die 20 cm mooi verdeeld is. Voor mij leek dat leek dat logisch, maar ik ga het er zeker bijzetten in de handleiding! Als je dingen vaak maakt wordt het een beetje vanzelfsprekend. Ik vind jouw opmerking dan ook heel leerzaam, want jij kijkt met heel ander oog naar de handleiding dan iemand met ervaring. Ik ben nu wel benieuwd naar jou kroon! Als hij klaar is kan je misschien een foto'tje mailen? handmade.mieke[at]gmail.com (die haken in het e-mailadres zijn om spam op mijn blog te voorkomen). Veel succes met het naaien, hopelijk kan je er evenveel van genieten als ik!

    Groetjes,
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo, ik heb het net aangepast. Hopelijk is het nu duidelijker? Als je nog suggesties hebt om het duidelijker te maken laat het me gerust weten.

      Verwijderen
  5. Bedankt om er rekening mee te houden! Ik zal je een foto mailen als hij klaar is!
    Groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zou dit ook lukken met een tricot stof?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik vrees dat het te veel zal gaan rekken en niet stevig zal blijven recht staan. Misschien als je er eerst H250 en dan H640 op strijkt... Je kan het proberen, als het lukt laat je het maar weten, ben benieuwd!

      Verwijderen
    2. Ik heb er uiteindelijk hard tekenpapier tussen gestoken en het bleef mooi recht!

      Verwijderen
  7. Ik ken weinig van stikken, dus misschien een domme vraag :-)
    Maar hoe hoog is het patroon nu eigenlijk? De hoogste piek? Ik krijg het zeer moeilijk afgedrukt, dus daardoor twijfel ik.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej,

    Ik kan het patroon in je link niet afdrukken.
    Heb jij het soms ergens online?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen